Hét tipp a szorongás kezelésére

Frissítve: 2021. ápr. 7.

Egyre több ismerősöm számol be nekem arról, milyen szorongásos tünetei vannak. Sajnos néhányan közülük szégyenlik állapotukat, de szerencsére jó páran már eljutottak terapeutához, és jó irányban vannak egy kiegyensúlyozott élet felé.




Nemrég találtam rá Jade Shutes és Thomas Easley összefoglaló tanulmányára a szorongásról, amely megbirizgálta kíváncsiságomat, és úgy éreztem, érdemes lehet megosztanom veletek.

Szorult helyzetben mindenki érezte már magán a szorongás tüneteit, mint például a heves és szapora szívverés, izomfeszültség, remegés, ingerlékenység, hideg izzadás, ájulás érzete, száj szárazság, fejfájás és hányinger, valamint az ahhoz társuló érzéseket, mint a letaglózottság, félelem, rettegés és aggodalom. Ezek adott szituációkban teljesen természetes jelenségek, probléma akkor van, ha a szorongási tünetek erősebbek, mint a szituáció indokolná, vagy a stressz helyzet után is fennállnak, esetleg stressz helyzet nélkül is jelentkeznek.


Az orvosi szorongásos zavaroknak 4 típusát különböztetjük meg:

  1. Generalizált szorongásos zavar

  2. Szociális szorongásos zavar

  3. Különböző fóbiák

  4. Pánik betegség

Közel 45 betegség is okozhat szorongásos tüneteket, mint az asztma, anémia, pajzsmirigy túlműködés, vagy esetleg gyógyszer mellékhatása, illetve szív és érrendszeri problémák. Ezek többségét egy átfogó fizikális vizsgálat és alap vérkép kiszűrheti.


Statisztikák szerint Magyarország lakosságának közel 20%-a érintett ebben a betegségben, amelynek kiváltó okai még nem teljesen tisztázottak, de a következő tényezők szerepet játszhatnak benne: feldolgozatlan trauma vagy abúzus, táplálkozási hiány, környezeti ártalmak, genetikai hajlam, alváshiány, gyulladásos állapot.

Persze nem mindenki szenved szorongásos betegségben, aki sokat aggódik. A munkahely vagy családi nyomás, alváshiány, testmozgás hiánya, feszes napirend, vagy egyszerűen túlzott koffein bevitele is okozhat szorongásos tüneteket.

A tanulmány egy 7 lépéses megoldást javasol a szorongás kezelésére:

1. Terápia – gyakran elegendő lehet, ha egyszerűen megosztod problémád másokkal

2. Több alvás - Minden, amit tudnod érdemes a relaxációról

3. Több testmozgás

4. Helyes táplálkozás

5. Légzőgyakorlatok

6. Meditáció

7. Gyógynövények, illóolajok, táplálék-kiegészítők alkalmazása - 7 illóolaj a nyugodt közérzetért


A jó hírem az, hogy a rendszeres jóga gyakorlás és az aromaterápia alkalmazása segíthet a szorongás megelőzésében, leküzdésében. Természetesen súlyos esetben terápiás szakember segítsége és folyamatos kontrollja szükséges!


Egy jól felépített jóga óra tartalmazza a meditáció alapelemeit, maguk a testgyakorlatok is egyfajta meditatív állapotot ídéznek elő. Egy hatha jóga foglalkozás elemei a különböző légzőgyakorlatok is, amelyek alkalmazása sokat segíthet a hétköznapokban, egyszerűen légzésünk tudatosítása már hatással van elménkre. A rendszeres testgyakorlással pedig erősödik a testtudat, táplálozási tanácsadó nélkül is ráérzel, milyen élelmiszerekre, tápanyagokra van szüksége szervezetednek. És az alvás: az óra végi relaxációval tested, elméd újra megtanulhatja a pihenés tudományát.

Az aromaterápia pedig segíti mindezen kedvező hatások kialakulását, rögzülését, segíthet egy stabil, kiegyensúlyozott lelkiállapot elérésében és fenntartásában.


Te hogyan oldod a belső feszültséged?


Ha úgy érzed, szükséged van támogatásomra írj üzenetet, hogy megbeszéljük a jelenleg elérhető lehetőségeket!

Namaste


72 megtekintés0 hozzászólás